Co jeść przy zapaleniu jelitowym?

wpis w: Porady zdrowotne | 0

Nawet jednorazowo pojawiające się problemy gastryczne w postaci chociażby lekkiego zatrucia pokarmowego, czy towarzyszącej temu biegunki, bądź zaparcia, potrafią skutecznie obniżyć jakość życia poszkodowanego. Dyskomfort to chleb powszedni w przypadku pacjentów cierpiących na rozmaite dolegliwości jelitowe, a w tym zwłaszcza nieswoiste choroby zapalne jelit. Znane są przypadki IBD, czyli zapalenia jelit, które wynika z czynników genetycznych, immunologicznych, pojawia się na tle infekcyjnym, ale też i jest to nierzadki efekt różnorodnych złych nawyków żywieniowych. Co zatem jeść, kiedy chorują nasze jelita i nie mamy zapewnionej ich odpowiedniej perystaltyki? Sprawdź to dalej.
Jako zapalenie jelit rozumie się sytuacje, kiedy przykre dolegliwości natury gastrycznej regularnie powracają do chorego. Mowa tu o czasach przerw, czyli wyciszenia się dolegliwości, ale też i zaostrzenia stanów zapalnych. Warto zatem stosować przez cały czas zbilansowaną i wartościową dietę pełna cennych składników odżywczych zalecanych akurat w przypadku naszych problemów zdrowotnych, ponieważ tak skomponowany program żywieniowy może stanowi po prostu efektywne narzędzie do profilaktyki.

Na pewno musimy mieć świadomość, iż dieta osoby chorującej na problemy z jelitami powinna odbiegać od diety kogoś, kto jest w pełni zdrów. Nie chodzi tu o standardowe racjonalne żywienie, ale unikanie tego, co działa pobudzająco na stany zaostrzenia zapalenia jelit. Do produktów spożywczych, których na pewno trzeba się wystrzegać zaliczyć należy między innymi artykułów spożywczych wzdymających takich jak śliwki, potrawy smażone, kalafior, por, czosnek, otręby, kasze o grubych ziarnach, pieczywo ciemne, gruszki, czereśnie, suszone owoce, kapusta. Nie są też mile widziane te pokarmy, które wywołują gromadzenie się gazów, na przykład szparagi, produkty nabiałowe na mleku, cukier, słodkości, banany i jabłka plus to, co wyżej wspomnieliśmy. Unikać trzeba też tego, co długo fermentuje w jelitach, mocno w nich zalegając- owoce, dżemy, miody, warzywa strączkowe, drożdżowe przekąski, napoje gazowane, piwo.
Artykuł dzięki: